TrustRank Nedir
TrustRank, Stanford Üniversitesi ve Yahoo tarafından tanımlanan ve spama karşı mücadelede kullanılan bir link analiz tekniğidir. Spam olan web sayfalarının yarı otomatik bir şekilde belirlenmesidir.


Günümüzde birçok web sayfası ticari nedenlerle arama motoru sonuçlarında yükselmek istemekte ve bunun için spam tekniklerini kullanmaktadır. Her sayfanın insan editörler tarafından incelenmesi çok zor olduğundan, bazı güvenilir sayfalar işaretlenir ve ondan alınan link çıkışlarındaki sitelere puanlar verilir.
Spam dediğimiz şey ise webmasterlar tarafından yapılıyor. Bilindiği üzere çoğu webmaster bazı ticari nedenler ile arama motorlarında yüksek sıralarda sonuç çıkarabilmek için spam teknikleri uyguluyor. İşte bu nedenle de Trustrank denilen teknik ortaya çıktı.


Siteler ait pagerank değerinin kolayca manüple edilebilir olması sebebiyle, çıkarılan yeni bir hesaplama tekniği olan Trustrank daha güvenilir ve kesin sonuçlar vererek sitelerin doğrudan arama motorundaki sonuçlarıyla orantılı gerçekçi değerler oluşturmaktadır. Önceleri, pagerank değeri 2 olan site 5 olan siteyi nasıl geçiyor gibi onlarca soruya cevap aranırken, artık birçok kişi tarafından pagerankın seoüzerindeki etkisinin olmadığı anlaşılmıştır. Pagerank hakkında detaylı bilgi için tıklayınız..



Google, yeni açılan sitelerinde hızlı bir şekilde arama sonuçlarında yükselmesini engelleyen Google Sandbox sistemlerini de kullanmaktadır. Google Sandbox hakkında deyatlı bilgi için tıklayınız.. Sandbox'a giren bir site 3-6 ay boyunca ne kadar iyi olursa olsun, Google tarafından denenir ve belirli bir sürenin sonunda arama sonuçlarında daha iyi bir yere getirilir.


Nasıl Çalışır ve Nasıl Ölçülür?

Google genel politikası 2007-2008 yılına kadar genelde Pagerank üzerineydi. Webmasterlar olarak yakın geçmişimize baktığımızda, kaliteli veya kalitesiz linklerin sitelerimizi, arama sonuçlarında nasıl yükselttiğine pek çok kez şahit olduk. Sitelerimizin kalitesi veya içeriği pek önemli değildi; bizim için tek önemli konu ne kakadar çok link ve ne kadar yüksek rank meselesi idi. Google'ın arama sonuçları bu yolla defalarca kez suistimal edildi. Tabii kendini geliştiren bir sistem olan Google, gelen olumsuz geri dönüşler üzerine bazı önlemler almaya başladı.

Öncelikle artık kişisel, hobi olarak uğraşılan sitelerin kolay kolay Pagerank 5 üstüne çıkması mümkün olmuyor.Bildiğiniz üzere Pagerank değeri ne kadar yüksek olursa, backlinkin etkisi o ölçüde katlanıp büyüyor. Bu yolla Google backlink olayına az da olsa bir ciddiyet getirdi ve link değişimi ya da link satın alımı ile elde dilen linklerin önemsiz kalabileceğini webmasterlara iletti.

Her sitenin Trustrank'ı farklı oluşur. Bunun için Google gözünde her sitenin de yeri ayrı oluyor. Yani kısaca pr5 değerine sahip bir site pr6 bir siteden daha etkili olabilir. Google botları siteleri gezerken belirli kriterler üzerinden, o siteleri puanlandırıp kendi içinde bir derece oluşturuyor. Bu derecelendirme, sitenin yaşı, güncelleme aralıkları, özgünlüğü, yeni nesil tasarım ve kodlamaya sahip olması, hatasız kodlama ile oluşturulması, sitenin kendi içinde linkleme yapısı ( Google bot istediği her sayfaya rahatlıkla ulaşabilmeli ) , site içindeki anahtar kelime yoğunluğu, sitenin ulaşılabilirliği, site içindeki kelime yoğunlukları gibi daha sayabileceğimiz pek çok unsur Trustrank'ı arttırabilir veya azaltabilir.

Puanlama da ise en önemli olay link bir siteden çıkarken o sitenin almış olduğu puandan daha az bir puan ile kesinlikle çıkış yapar. Yani A sitesinin puanı 10 iken A’nın link vermiş olduğu B sitesinin Trustrank ise 9 puandır. Elbette bu B sitesinin link verdiği C sitesinin de puanı 8 olarak sürer ve gider.

TrustRank ve Pagerank değerleri Google tarafından gizli tutulmaktadır. Bazı web servisleri Seo analizleri ile tahmini sonuçlar vermektedirler. Sitenin arama sonuçlarında ön plana çıkması, Google arama robotlarının beklentileri ile uyumlu seo tekniklerinin uygulanmasına bağlıdır.